terug
Waarin onderscheiden jullie je van andere arbodiensten? Deze vraag wordt mij regelmatig gesteld. Logisch, want er zijn er nogal wat. Waar wij vooral goed in zijn is ons gezonde verstand gebruiken. Verzuim- en re-integratiebegeleiding is maatwerk. Kies je vanaf dag één voor een persoonlijke en praktische benadering, dan levert dat onder de streep meer op.
Door Myrtille van Hout.
Demedicaliseren: wat kan wél
De Wet Verbetering Poortwachter kent voor ons geen geheimen en het arbeidsrecht evenmin. We zorgen ervoor dat de procedures op de juiste manier verlopen. Het maatwerk zit ‘m in de mens, de zieke medewerker die weer aan de slag wil. We demedicaliseren, gaan niet in op de klacht en kijken naar wat wél kan. Mijn overtuiging is dat de medewerker zelf het beste weet wat de functie inhoudt en wat zijn of haar lichaam aankan. Dit serieus nemen is het uitgangspunt.
Tijd, aandacht en overtuiging
Al in een vroeg stadium zorgen wij ervoor dat werkgever en medewerker samen rond de tafel gaan. Blijven werken ondanks de beperkingen, dat is de insteek. Over de beperkingen hebben we geen mening, die taak is toebedeeld aan medici en psychologen. Het is belangrijk zo’n gesprek over passend werk zorgvuldig aan te vliegen. Geduld is hierbij een schone zaak: medewerkers voelen het als een werkgever hen niet serieus neemt of zich er te gemakkelijk vanaf wil maken. Ook al heb je moeite met de situatie, druk uitoefenen werkt averechts. Je bereikt eerder je doel als je tijd en aandacht besteed aan de medewerker en er echt van overtuigd bent dat je samen toewerkt naar de beste oplossing.
Communicatie van groot belang
Het opbouwen van passend werk en daar concrete afspraken over maken, kan een enorme valkuil zijn voor de werkgever. Passend werk betekent misschien wel dat de medewerker een andere functie krijgt of op een andere afdeling gaat werken. Deze stap goed begeleiden gaat voor een groot deel over goede communicatie. Kondig de nieuwe collega aan op de afdeling, leg duidelijk uit wat de bedoeling is en draai niet om de zaken heen.
Een praktische benadering
Bij De Verzuimmakelaar zijn we er goed in om de hele situatie rondom verzuim op een praktische manier aan te vliegen. Pak je het vanaf dag één goed aan, dan kun je veel geld besparen. Door ons te betrekken overbrug je makkelijker de kloof, soms schuurt het door hele kleine dingen. Met een zorgvuldige verzuimbegeleiding verkrijg je meer commitment en kom je eerder tot volledige inzetbaarheid.
terug
Zorg ervoor dat je tijdens het eerste gesprek, bij de ziekmelding, de juiste vragen stelt. Casemanagers Anique (anique@deverzuimmakelaar.nl) en Myrtille (myrtille@deverzuimmakelaar.nl) hebben hier een handig format voor: vraag er gerust naar.
Wil je ervan verzekerd zijn dat de gesprekken efficiënt en zorgvuldig verlopen en de afspraken over inzetbaarheid goed vastgelegd worden, vraag ons dan om deskundige ondersteuning.
Loop je vast in een dossier, neem dan vrijblijvend contact. Je kunt bij ons terecht voor een snel, kort en bondig advies. Een arbodienstaansluiting is niet nodig.