Onze casemanager voert de regie en maakt een plan van aanpak. Zo blijven de verzuimkosten beheersbaar en wordt snel duidelijk welke deskundigen nodig zijn om het herstel van de medewerker te ondersteunen.
De casemanager begeleidt het re-integratieproces namens jou als werkgever en is het aanspreekpunt voor je medewerker. Daarnaast geeft de casemanager advies en zorgt ervoor dat alle partijen doen wat ze moeten doen. Onze casemanager heeft dus een spilfunctie binnen het herstel- of re-integratieproces van jouw medewerkers.
Kerndeskundigen hebben specialistische kennis waarmee ze werkgevers en hun medewerkers kunnen adviseren over een gezonde en veilige werkplek. De Arbowet benoemd er vier: de arbeidshygiënist, Arbeids- en Organisatieadviseur, Hogere Veiligheidskundige en de bedrijfsarts.
Onze praktijkondersteuner bedrijfsarts neemt een aantal taken over van de bedrijfsarts, die hierdoor meer tijd heeft voor ingewikkelde kwesties en werkzaamheden die alleen hij of zij kan uitvoeren.
De POB kan de triage (de beoordeling van de ziekmelding) op zich nemen en het vastleggen van (medische) gegevens. En heeft in sommige situaties contact met de leidinggevende en medewerker over het plan van aanpak. Dit ontlast de bedrijfsarts enorm.
Een vertrouwenspersoon helpt en steunt medewerkers die geconfronteerd worden met ongewenste omgangsvormen, integriteitsincidenten of andere misstanden. De Verzuimmakelaar kan optreden als externe vertrouwenspersoon.
Het is niet verplicht een vertrouwenspersoon te benoemen. Op basis van de Wet Huis voor klokkenluiders is het voor organisaties met 50 of meer medewerkers wel verplicht een regeling te hebben voor het intern melden van misstanden. Medewerkers hebben dan recht op een adviseur. De vertrouwenspersoon is zo’n adviseur, die in vertrouwen geraadpleegd kan worden. Een externe vertrouwenspersoon kan het gevoel van veiligheid bij medewerkers bevorderen.
Het functioneren of herstel van een medewerker kan ernstig belemmerd worden door een sluimerend conflict. Een mediator kan slepende, juridische procedures voorkomen.
Zo’n sluimerend conflict hoeft niet eens hardop uitgesproken te zijn, maar het ‘suddert’ wel. Iedereen zal begrijpen dat dit er níet voor zorgt dat de medewerker (weer) lekker vlot aan het werk gaat. Onze ervaring is dat wanneer beide partijen aan tafel gaan en moeilijke kwesties uitspreken tegenover elkaar, de lucht enorm geklaard wordt.
Casemanager ROV
Praktijkondersteuner bedrijfsarts
Casemanager ROV
MfN-registermediator
Casemanager ROV
Praktijkondersteuner bedrijfsarts
Casemanager ROV