Blog

terug

Een goede wisselwerking net zo belangrijk als goede dienstverlening

De Verzuimmakelaar heb ik destijds opgericht omdat ik ervan overtuigd was, en nog steeds ben, dat verzuimbegeleiding anders kan. En ook anders zou moeten. Geen enkel verzuimtraject is hetzelfde, dus een persoonlijke aanpak is een must. Tijdens gesprekken met prospects merk ik echter steeds weer dat het niet alleen om de dienstverlening gaat. Een goede wisselwerking met de klant is minstens zo belangrijk om gedragsverandering tot stand te brengen.

Door Mirelle Klijs

Samen, of anders maar niet
Het uitgangspunt is natuurlijk een goede dienstverlening, dat spreekt voor zich. Maar we kunnen nooit een optimaal resultaat bereiken als de wisselwerking met de klant er niet is. Daarom willen wij alleen samenwerken met organisaties die onze visie delen. We doen het samen met de klant, of we doen het niet.

Dezelfde manieren
Gaan we een traject in dan zorgen we voor een goede afstemming met de leidinggevende, zodat we de medewerker op dezelfde manier bejegenen. Wij zitten er altijd kort op. Het is dan belangrijk dat de leidinggevende in dezelfde lijn acteert. Wij voeren het goede gesprek, de leidinggevende ook. Dit mechanisme werpt z’n vruchten af, waardoor het ook leuker wordt voor de leidinggevende.

Niet zomaar een gesprek
Om heldere, uitgebreide adviezen te krijgen van de bedrijfsarts, is het goede gesprek voeren essentieel. Het gesprek met de medewerker en de vragenlijst zijn gericht op inzetbaarheid. We vragen uit via triage, dus we beoordelen de ernst en de urgentie van de hulpvraag. Altijd op zo’n manier dat het een logische volgorde heeft voor de arts. We brengen hierdoor structuur aan. Ook de inzet van onze praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB) die bepaalde werkzaamheden overneemt, draagt bij aan een vlotte doorstroom. Door deze goede onderlinge samenwerking met de bedrijfsarts, genereren we een concreet advies. Het komt de kwaliteit van het traject ten goede.

Meer eigenaarschap
Doordat er constructieve gesprekken gevoerd worden en de focus ligt op wat wél kan, toont de medewerker binnen korte tijd meer eigenaarschap. En dat heb je nodig om het verzuim terug te dringen. Dit kunnen wij alleen bereiken als er een bepaalde verbinding is met de klant, een goede wisselwerking. Afstand speelt hierbij geen rol, we hebben klanten door heel het land. Want door onze unieke aanpak zitten we altijd dicht bij onze opdrachtgevers.

Eén contactpersoon
Samen kun je verder bouwen, wij gaan voor langdurige klantrelaties. Daarom hebben onze opdrachtgevers één casemanager die de lijnen uitzet en bij wie ze altijd terecht kunnen. Dit is vaak een belangrijke reden waarom organisaties naar ons willen overstappen. Verzuimbegeleiding vraagt om een persoonlijke aanpak, zowel van onze kant als die van de klant. Dat is en blijft mijn overtuiging.

terug