Blog

terug

Schaamte obstakel bij geldzorgen: reik medewerkers een helpende hand

Als iemand schulden of geldzorgen heeft, speelt schaamte een grote rol. Mensen praten er daarom liever niet over en zijn soms zelfs bang voor ontslag. Het levert hardnekkige stress op, de medewerker is sneller afgeleid en meldt zich veel vaker ziek. Ondersteun je medewerkers daarom bij geldzaken, want ze zijn productiever en gelukkiger als ze het financieel op de rit hebben. Ik leg je graag uit hoe je dit kunt aanpakken.

Door Myrtille van Hout

Informeer je medewerkers
Door intern informatie te verstrekken over geldzorgen en geldzaken, kun je als werkgever een signaal afgeven dat dit onderwerp bespreekbaar is. Gebruik bijvoorbeeld het intranet, het (digitale) personeelsblad of de nieuwsbrief om duidelijk te maken waar iemand terecht kan voor hulp, binnen en buiten de eigen organisatie. Ook posters ophangen, een informatiefolder bijsluiten bij de loonstrook of flyers neerleggen op centrale plekken in het pand zijn voorbeelden van communicatiekanalen.

Herken signalen
Vooral in deze tijden van dure boodschappen, extreme energieprijzen en een turbulente huizenmarkt is het zaak bij alle medewerkers alert te zijn. Ik zet de veelvoorkomende signalen op een rijtje:

    • Verandering in gedrag: niet meer mee borrelen, prikkelbaarder, ineens moeite met samenwerken, niet meer meedoen met cadeautjes voor collega’s, niet meer op vakantie gaan
    • Een vermoeide indruk of er slecht uitzien
    • De productiviteit is duidelijk minder
    • De vraag wanneer het salaris precies wordt uitbetaald
    • Het verzoek om extra uren of een voorschot/lening
    • Levensgebeurtenissen zoals scheiden, een kind krijgen, het overlijden van een naaste
    • Vaker ziekmelden: geldzorgen kunnen leiden tot lichamelijke klachten

Train leidinggevenden en voorkom een deurwaarder
Praat over dit onderwerp met de leidinggevenden binnen je organisatie en zorg ervoor dat zij de signalen herkennen. Leg uit hoe ze het gesprek kunnen aangaan over geldzaken en dat bijvoorbeeld een budgetcoach kan voorkomen dat iemand in de schuldsanering terechtkomt. Binnen twee tot drie afspraken heb je het financiële plaatje vaak al rond, inclusief betalingsregelingen, dus het is ook nog eens een goedkope manier van coachen. Zorg ervoor dat je werknemer hulp krijgt voordat de deurwaarder in beeld komt. Want als werkgever ben je verplicht mee te werken als er beslag wordt gelegd op het loon. Voor een budgetcoach of andere hulpverlener is het dan te laat. Het bespaart je bovendien veel tijd (en dus geld) als je salarisadministrateur niet met loonbeslagen in de weer hoeft.

Werkgever schiet te hulp: een praktijkvoorbeeld
Een jonge medewerkster had de schulden van haar broer overgenomen en had ook nog een studieschuld, de lasten waren hoog. Op het werk vermeed ze gesprekken over het weekend of vakanties, want ze had geen geld om leuke dingen te doen. Stress en schaamte zorgden voor somberheid en ze werd een frequent verzuimer. Uiteindelijk stemde ze in om haar geldproblemen te delen met de werkgever. Alleen al het gesprek luchtte enorm op. De werkgever heeft de schulden overgenomen. In plaats van meerdere schuldeisers had ze er nog maar één, met een schappelijke afbetalingsregeling. Deze regeling gaf haar enorm veel rust, waardoor ze weer nieuwe energie had om haar werk goed te doen.

terug

De Tips Van De Verzuimmakelaar Op Een Rijtje:

  • Informeer de medewerkers via de communicatiekanalen binnen je organisatie. Als iemand ontdekt dat hij of zij niet de enige is met geldproblemen, kan dat een belangrijke opening bieden.

  • Leer de signalen van geldzorgen herkennen, het kan iedereen overkomen.

  • Train je leidinggevenden, bijvoorbeeld door hen een snelle cursus aan te bieden via McCourse.nl: stress-signalen herkennen en bespreken.

  • Vermoed je dat er iets aan de hand is met je medewerker, ga dan op een goede manier het gesprek aan. De Verzuimmakelaar kan je hierbij helpen.

  • Zorg ervoor dat medewerkers terechtkunnen bij een vertrouwenspersoon. Dat kan ook via De Verzuimmakelaar.

  • Voer positieve gezondheidsgesprekken: vaak komen ook financiële problemen aan het licht.