Blog

terug

Veranderen van arbodienst? Let op de opzegtermijn van drie maanden!

Heb jij weleens een lastig verzuimdossier gehad? En kwam je er toen achter dat je arbodienstverlener gestandaardiseerde ondersteuning biedt, waardoor je niet echt werd geholpen? Je bent niet de enige. Wil jij overstappen naar een partij die door een persoonlijke aanpak verzuimkosten kan besparen, zorg er dan voor dat je uiterlijk 30 september het contract opzegt.

Door Mirelle Klijs

De juiste ondersteuning
Elke werkgever dient volgens de Arbeidsomstandighedenwet een basiscontract af te sluiten met een arbodienst. Vaak is dit gekoppeld aan andere verzekeringen, waardoor werkgevers zich er niet van bewust zijn wie hun arbodienstverlener is. Tot dat eerste lastige dossier. Dan blijkt het een partij te zijn die volgens een standaard protocol werkt en waar je niet de ondersteuning krijgt die je nodig hebt. Maar hoe weet je nou of je bij een goede arbodienstverlener bent aangesloten?

Casemanager als vast aanspreekpunt
Volgens onze visie is maatwerk een must om goede, effectieve arbodienstverlening te kunnen bieden. Dat begint met een vast aanspreekpunt, de casemanager, van wie je vanaf het eerste contact een persoonlijk mobiel telefoonnummer krijgt. De casemanager denkt mee en adviseert over de mogelijkheden voor spoedige en duurzame werkhervatting. Zo blijven de kosten van verzuim zo laag mogelijk.

Kwalitatieve maatwerkoplossingen
Door het persoonlijke contact kent de casemanager het bedrijf en weet ze precies wat er speelt bij de verzuimende medewerker, het verhaal van twee kanten. Hierdoor kan ze goed inschatten welke oplossingen het beste passen. De bedrijfsarts wordt alleen ingezet als het echt nodig is. De casemanager zorgt dan voor een goede vraagstelling, zodat je een gericht antwoord krijgt waar je ook echt iets mee kunt.

Ontzorgen én eigen regie
Veel arbodienstverleners hebben een bepaalde manier van werken, een standaard protocol. Bij De Verzuimmakelaar vinden we het juist belangrijk om per dossier of per afdeling maatwerk te bieden. Wij denken met onze klanten mee, waar hebben zij behoefte aan. De ene leidinggevende kan namelijk wel heel goed zelf de regie pakken, terwijl een ander dat nooit zal of wil leren. De werkgever hoeft dan ook nooit een keuze te maken: geheel ontzorgen of eigen regie. Het is ontzorgen én eigen regie. Je kunt onze dienstverlening ook uitfaseren, tot zover als wenselijk is. Zo kan een organisatie groeien naar het Eigen Regie Model (ERM).

Geen jaarcontract
Je wil natuurlijk het liefst niks te maken hebben met je arbodienst. Maar áls het nodig is wil je wel dat ze er echt voor je zijn, toch? En dan wil je de hulp die passend is, niet een of ander gestandaardiseerd proces. Wil jij veranderen van arbodienst, denk dan aan dat opzegtermijn van drie maanden. O ja, en zou je kiezen voor De Verzuimmakelaar: wij hebben geen jaarcontracten, bij ons kun je zo weer weg. Ons klantenbestand groeit echter al jaren…

terug