Blog

terug

Ze dragen kennis over waar wij zelfstandig mee verder kunnen

Ziekteverzuimbeleid is meer dan alleen wet- en regelgeving, weten ze bij Flowfirm in Veghel. Het personeelsbestand van deze hoogwaardige leverancier van installaties voor de Food & Beverage industrie is in korte tijd gegroeid van 40 naar 135 medewerkers. Een proactief ziekteverzuimbeleid was daarom de wens. In De Verzuimmakelaar hebben ze de juiste partner gevonden.

Michiel Werner, managing director DGA: “In de afgelopen vier jaar zijn we met Flowfirm autonoom gegroeid en door overnames in de markt. Ons personeelsbestand is hierdoor in korte tijd enorm gegroeid, tot 135 medewerkers. Dan is het een gemiste kans als je geen proactief ziekteverzuimbeleid voert.”

Stapje extra
Michiel kwam in gesprek met Mirelle Klijs van De Verzuimmakelaar. “Mirelle vertelde me over de ambitie om naast haar re-integratiebedrijf 2de Spoor een arbodienst op te zetten. Maar dan wel een organisatie die een stapje verder gaat. Dat sprak mij enorm aan. We zijn samen de uitdaging aangegaan. Een positief ziekteverzuimbeleid, zowel voor het bedrijf als de medewerkers, dat is eigenlijk de kern. We wilden een win-winsituatie.”

Open en duidelijk
Behoeftes duidelijk definiëren en verwachtingen naar elkaar toe uitspreken, dat is de manier waarop deze doelstelling wordt gehaald. Leonie van Iersel heeft als managementassistent het ziekteverzuimbeleid opgepakt: “Het is voor mij een verbreding van mijn werkzaamheden, ik heb geen specifieke Arbo en verzuim opleiding gevolgd. De Verzuimmakelaar biedt mij de juiste ondersteuning. Ze zijn daarbij open en duidelijk, winden en geen doekjes om, en dat is fijn. Hierdoor heb ik kunnen groeien in deze functie. Andersom vragen ze om eerlijke feedback, waar zij ook weer van kunnen leren. Het is echt een vruchtbare samenwerking.”

Het verschil
Waar zit ‘m dan precies dat verschil? Leonie: “Bij De Verzuimmakelaar zijn ze altijd bereikbaar, is geen vraag te gek en wordt het werk goed overgedragen als mijn contactpersoon Myrtille er een keer niet is. Ze hebben zich echt verdiept in onze cultuur, een groeiend Brabants bedrijf in de procesindustrie, en gaan veel verder dan alleen de wet- en regelgeving. Ze dragen zonder probleem hun kennis aan mij over, zodat ik naar een hoger niveau wordt getild en zelfstandig verder kan. Ik heb nu wekelijks contact met zieke medewerkers, om te vragen hoe het werkelijk met ze gaat. Zo kun je als sociale werkgever je betrokkenheid tonen en voelen medewerkers zich gezien en gehoord. Hierdoor ontstaat een oprechte band en voelen medewerkers zich ook echt onderdeel van het bedrijf.”

Verzuim gedaald
Het intensieve contact werpt zijn vruchten af. “Ik merk dat medewerkers mij veel meer dan op de hoogte houden. Bovendien is het percentage kort verzuim flink gedaald. Als iemand vaak een dagje ziek is, dan weet ik nu, er is meer aan de hand. Dan ga ik met diegene rond de tafel om samen op zoek te gaan naar een oplossing, ook al ligt het probleem in de privésfeer. Via De Verzuimmakelaar schakelen we een partij in die past bij de hulpvraag, bijvoorbeeld een psycholoog of budgetcoach: dat gaat sneller dan via de reguliere weg. Je kunt beter in een vroeg stadium hulp bieden dan afwachten tot het een groot probleem wordt en iemand langdurig uitvalt. Gelukkige medewerkers die het naar hun zin hebben op het werk, dat is ons doel”, sluit Leonie enthousiast af.

terug